Музичні вподобання українців ДО та ПІСЛЯ 24 лютого: про що говорять зміни

За два місяці до повномасштабного вторгнення Apple Music традиційно опублікував рейтинг найпопулярніших пісень, які прослуховували українські користувачі в 2021 році.

Результати публікації шокували багатьох, бо до першої десятки не увійшов жоден український виконавець. Натомість на вершині українського чарту комфортно почувалися російські співаки HammAli&Navai, Slava Marlow, Miyagi, Macan та Моргенштерн, а також Scryptonite, який хоч і казах за походженням, все ж несе свою творчість у народ російською мовою.

Українська виконавиця Дорофеєва тоді посіла тільки 20 сходинку. Але з  російськомовною піснею. У топ-100 змогли потрапити всього 6 українських співаків, але тільки одна з їхніх пісень була українською мовою. Це відомі всім “Гуси”. Навіть “Дежавю” Пивоварова потрапила до списку тільки в російськомовній версії.

Ситуація на інших платформах була не кращою, а подекуди й гіршою.

І це на восьмому році війни з Росією та всього за два місяці до того, як російські ракети почали літати над головами українців.

Прикро, що українці самостійно виводили в топи цих виконавців, давали їм заробляти кошти, із яких потім у російський бюджет сплачувалися податки, які вже поверталися в Україну у вигляді ракет!

Цікаво, що всі російські співаки із горішньої десятки або ж підтримали дії окупантів своїм мовчанням, або максимум, на що спромоглися, – це видати якийсь продукт у стилі “міру мір”.

Звісно, що такої поведінки російським співакам українці не пробачили.

І вже 5 березня 2022, усього через тиждень після повномасштабної агресії, той же рейтинг від Apple Music очолили одразу 8 українських пісень на чолі зі “Стефанією”.

Усього два місяці між такими разючими змінами в смаках.

Та чи збереглася ця тенденція донині? Чи не заполонили представники агресора українські чарти знову?

Що про це думає молоде покоління

Ми опитали молодь (адже вона суттєво впливає на формування музичних рейтингів) і дізналися, як змінилися їхні смаки за цей рік і чи взагалі змінилися.

Протягом минулого тижня ми опитали 100 людей віком від 18 до 25 років, які є або мешканцями м.Кропивницького, або навчаються в його освітніх закладах.

Усім пропонували дати відповідь на одне питання: “Які пісні ви найбільше слухали до 24.02.22, а які – після?”.

Результати справді показують позитивну тенденцію.

До 24 лютого 2022 року смаки опитаних розподілилися в такому співвідношенні:

Музичні вподобання молоді

Трійка найбільш згадуваних російськомовних виконавців – MiyaGi, Джарахов, Хабіб.

Серед українських митців – Артем Пивоваров та Святослав Вакарчук.

Лідер серед західних артистів – Imagine Dragons.

Після 24 лютого російські та українські виконавці помінялися місцями в рейтингу, а от частка західних співаків майже не змінилася:

Музичні вподобання молоді

Російський сегмент не тільки суттєво скоротився, але й зазнав якісних змін. Наприклад, Miyagi не назвали жодного разу, а Дорофеєва (з російськомовними піснями) завдала переможного удару Інстасамці.

Серед українськомовних абсолютний лідер Артем Пивоваров. Наздоганяють його Skofka й KALUSH, а на третьому місці Jerry Heil та знову Дорофеєва (але вже з українськими піснями).

Приємно, що в цьому рейтингу багато нових українських виконавців, зокрема й тих, які набули широкої популярності завдяки мережі “Тікток”, наприклад:

NAZVA  “Сіґеле-міґеле”, VSIVDOMA “Бо ти є відьма”, кілька пісень ENLEO й навіть Пан Роман із “Силою покаяння”.

І куди ж без таких хітів, як “Червона калина”, “Батько наш Бандера” та “Зродились ми великої години”.

Наші респонденти зазначали, що справді після 24 лютого почали слухати більше українського продукти. Були й такі, хто відверто заявив, що не припинив надавати перевагу російським виконавцям, однак зазначав, що “перейшов на інші музичні платформи, з яких російським виконавцям не нараховуються кошти”.

Як бачимо, тенденція позитивна передусім завдяки усвідомленню молоддю серйозності ситуації. Однак одразу ж виникає два питання:

  • чи могло вплинути на результат відповідей саме питання, яке ніби сигналізує, що після 24 лютого щось таки має змінитися?
  • чи можуть ці результати віддзеркалити ситуацію загалом по Україні?

Провести загальнодержавне опитування ми не можемо, а тому звернімося до того ж рейтингу Apple Music і порівняймо з нашими результатами.

Станом на 2 лютого 2023 року до десятки найпопулярніших пісень в Україні входять 7 українськомовних треків (виконавці:  DOROFEEVA, Пивоваров, Wellboy, Parfeniuk, SadSvit і Структура щастя, Yaktak). Решта – західні виконавці на чолі з Майлі Сайрус, яка вже кілька тижнів сама собі купує квіти, чим надихає мільйони жінок по всьому світу, зокрема й українок. Усі ж російські виконавці опинилися за межами десятки.

А тепер варто навіть зупинитися, захопити побільше повітря й ще раз вдуматися: нині 7 українських треків у першій десятці проти всього однієї пісні на всю сотню рік тому.

Тож результати нашого опитування хоч і зосереджені на центральній частині України, у цілому віддзеркалюють загальнодержавну тенденцію, яка засвідчує дещо дуже важливе:

варто тільки прибрати штучний російський вплив на наш музичний ринок, як українська музика одразу довела, що може бути якісною, цікавою і затребуваною.

І українці нарешті почали цінувати своє.

А, можливо, проблема була не тільки в цінностях?

Хто винен: українська байдужість чи все ж таки російські гроші?

Багато наших читачів пам’ятають, який сплеск якісного українського контенту відбувся у 90-ті роки зі здобуттям незалежности. Золотий час української музики. Однак тривав недовго. Бо Кремль налякала сама можливість відходу України від російського культурного простору.

А тому як тільки до влади в Росії повернули кдбісти на чолі з Путіним, в український музичний ринок одразу зайшли великі російські гроші, які на 20 років просто “витіснили” українську музику з нашого інформаційного поля.

Кремлівська пропаганда запустила наратив про те, що “українська пісня – не формат”. Її раптом припинили ставити в ротації, а в ЗМІ поширювали тезу про те, що “немає якісного українського контенту”. І якщо хоч одна-дві українські пісні потрапляли на радіо чи в телевізор, то тільки тому, що вони якісно перевершувати будь-який російський продукт навіть не на три голови, а на всі двадцять. А загалом наші виконавці не могли фінансово протистояти російському культурному продукту, на підтримку якого Кремль ніколи не шкодував нафтодоларів, купуючи українські ЗМІ.

Тож не варто звинувачувати тільки українське суспільство у його небажанні слухати свою музику. Протистояти сформованій Кремлем музичній мегабульбашці могли одиниці. І справді, як протистояти, коли ця музика на рівні “рекомендацій” домінувала скрізь: інтернет, ресторани, маршрутки – у людей просто не було шансу вийти з цієї російської бульбашки.

Тому тепер українську пісню, як і українське кіно, доводиться повертати шляхом складного процесу усвідомлення нашої ідентичности, який, на жаль, мусимо проходити паралельно зі страшними воєнними випробуваннями.

Чи проходимо їх гідно саме в культурному плані? Перша десятка рейтингу свідчить, що так. Однак перебування все тієї ж Інстасамки на 11-й позиції червоною лампочкою сигналізує, що процес поки дуже крихкий, і та межа, після якої він буде незворотним, ще остаточно не сформувалася.

Ольга Кирилюкclock

https://dostyp.com.ua/novini/muzichni-vpodobannya-ukrayinciv-do-ta-pislya-24-lyutogo-pro-sho-govoryat-zmini/

і

цікаве